Gril na sele

   Upozornění: Důrazně doporučuji, než začnete číst tento článek, abyste si přečetli „Jak na gril na prase ze starého servopohonu“ který tomuto předchází.

   Tento článek doplňuje předchozí o vhodný postup přeskládání převodovky pohonu a je vytvořen hlavně z těchto důvodů:

  1. Množily se dotazy na správné přeskládání převodovky, tak aby měla dostatečnou sílu. Pohon lze poskládat různými způsoby, ale podle mého je jen jedno řešení správné. Toto řešení neubírá na síle pohonu a lze točit i 50 kg prase bez pomocného vyvažovacího závaží.
  2. Dostal jsem i několik mailů s dotazem na správné přeskládání převodovky, kde byly jiné kolečka v „rychlé části“ převodovky. Vysvětluji si to jiným typem pohonu tj. jinou přestavnou dobou pohonu nebo jiným typem motoru.

      Chtěl jsem určit konkrétní typ pohonu, ale zjistil jsem, že to nebude tak jednoduché, protože štítky na pohonech se velmi lišily. K dispozici jsem měl jen tři už přeskládané pohony s různými štítky. Protože nevím už výchozí stav (iniciativně jsem všechny přeskládal) tak víme jen, že by „rychlá část “ převodovky měla obsahovat kolečka podle obrázku č. 1.
       Naopak by neměla obsahovat kolečka podle obrázku č. 2, i když je možné, že lze tuto převodovku přeskládat do vhodného poměru a síly. Různá jsou kolečka 1; 2; 3.   Když budeme vycházet ze štítků pohonů tak: typ se lišil, nejčastější 52342.0020/TV (52344.0000/TV); napětí pohonu u všech stejné 220 V; proud pohonu u všech stejný 0,115 A; síla pohonu u všech stejná 16 Nm; přechodová doba se lišila, ale 2:1 63 S/90° (60 S/90°). Hledal jsem podklady a narazil jsem na netu na firmu ALMAR z Prešova, která tyto pohony ještě prodává (http://www.almar.sk/zakaznik/index.php?p=2&id=454), ale nebyl jsem o moc moudřejší. Proto jsem ji poslal mail s popisem problému a doufám v jejich odpověď. Zatím bych to nezávazně typoval podle shodujících se údajů na všech pohonech na:

    Klimact - ZPA Dukla Prešov     KPII 52344.0000/TV , N.m 50 - 220 V - 0,10 A - 50-60 Hz - 63 S - 90° - IP 54 - TP 27-08.1/60/85 - 50

       Není k vlastnímu přeskládání převodovky. Jak jsem už předeslal, tak nevím výchozí stav a vycházím z konečného stavu a z toho co si pamatuji, takže popis nemusí být přesný.
       Převodovka je rozdělena na „rychlou část“ z jedné strany a na „silovou pomalou část“ ze strany motoru. Podle mého jsem upravoval jen rychlou část převodovky a to takto:

    1. Obrázek č.1 – kolečko č.1 = bez úprav.
    2. Obrázek č.1 – kolečko č.2 = bez úprav.
    3. Obrázek č.1 – kolečko č.3 = otočené o 180° a podložené 3x podložkou M5.
    4. Obrázek č.1 – kolečko č.4 = kolečko z pozice č.5 otočené o 180° a podložené 4x podložkou M5.
    5. Obrázek č.1 – kolečko č.5 = malé kolečko z pozice č.4.

    Další obrázky převodovky pro pohodlné přeskládání ;-)

Komentáře

Nevhodný pohon

   Dostal jsem mail s identifikačními údaji od pohonu, ve kterém jsou použity asi nevhodná kolečka (obrázek č. 2). U tohoto pohonu není zaručena plná funkce. Mám informaci, že lze přeskládat, ale má malou sílu. Nicméně pokusy na tomto pohonu pokračují.
   Podle mého jsou jiná kolečka použita osazením jiného motoru a k dosílení přechodové doby 25 sekund na 90°. Zatím mi vychází, že určujícím faktorem je proudový odběr 0,1A a přechodová doba 60–63 S/90°.

Typ pohonu: 52344.0206 /RK; ~220 V; 0.17 A; 50-60 Hz; 25 S/90°; 50 Nm; IP 54
Poznámka: údaje jsou špatně čitelné, takže může někde chybička.
Informace o motoru: ZSE MEZ; Náchod 1~; FCJ 2B52B; 15W; 220V; 50Hz.

pohon obrázek č.2

Dobrý den, sehnal jsem po delší době motor na výrobu grilu na sele, ale až po demontáži jsem zjistil, že se jedná o "nevhodný pohon", kolečka jsou poskládaná jako na obr.č2, pohon má jednu otáčku za minutu. Vzhledem k Vašim zkušenostem, jsem chtěl zdvořile požádat o radu - lze nějak upravit? Ptám se, abych se s tím nezlobil zbytečně. Napadlo mě ještě udělat převod přes řetěz či zob kola, ale bojím se, aby pak zbývalo dost síly. Na štítku je točivý moment jen 12.5Nm. Moc děkuji za případnou radu či odpověď. Stárek Rumburk
 

Pohon obrázek č.2 - odpověď

   Dobrý den. Začal bych sílou. Na pohonu je napsaná hodnota 12.5Nm při cca 1otáčce za 240-260s. Protože pohon zrychlíme cca 20x, tak síla se nám též zvedne 20x tj. na 250Nm. Podle definice točivého momentu můžeme říci, že přeskládaný servopohon s 5otáčkami za minutu udrží prase o tíze 250kg na rožni v rovnováze (a to neberu v potaz, že prase není vzdálené jeden metr od osy a minimálně trojnásobná přetížitelnost těchto starých kvalitních strojů). Tolik teorie, ale praxe je jiná, kolečka by takovou tíhu neunesla, ale tímto jsem chtěl říci, že se sílou by problém být neměl.
   Na obrázku č.2 je servopohon, který má jiná kolečka, a podle fotografií nelze jednoduše přeskládat (neměl jsem ho k dispozici). Nicméně to neznamená, že to nejde (všechno jde, když se chce). Jde jen o to, najít nejvhodnější kombinaci a poté upravit uložení koleček. Já osobně bych tomu věnoval víkend, potom den na promyšlení co jsem dělal špatně či jsem nezkusil, potom poslední varování a poslední den na zprovoznění. Pokud ani poté to nedáte do provozu, tak pokud mě to vyloženě nebaví, tak to vzdávám, protože další pokusy už „sežerou“ moc času nebo prostředků.

Kroutící moment

Pokud zvýšíte 20 x otáčky na hřídeli a výkon motoru je stejný, tak se kroutící moment nezvýší, ale naopak 20 sníží.

Dobrý den,četl jsem váš

Dobrý den,četl jsem váš príspěvek protože,stojím před stejným problémem jako vy a tak by me zajímalo zda-li se to da nějak řešit děkuji za odpověd.

Gril - odpověď

Bohužel vám nepomohu. Lidé se na mě obracejí s problémy, ale o výsledek, se až na výjimky, nepodělí :-(
Více informací k tématu nemám.

Použitelný typ pohonu pro gril na prase

   Částečně byly vyslyšeny mé prosby a dostal jsem další informaci o použitelném typu pohonu.
   Dodané informace: Motor byl pravděpodobně používán k uzavírání klapek vzduchotechniky TYP-52344.0300/TV+RK; 0,17A; 220V. Údaje z motoru, pokud jsem je správně rozluštil, jsou následující: MEZ ČSSR Náchod; - FCJ 28528; 15W; 2780/ot.min.; S2 30 min. Zbytek údajů je bohužel nečitelný.
   Protože provedení je trochu odlišné a zdá se i povedené, tak přikládám jeho fotografie.

Obrázek č. 8 – přední pohled – gril od čtenáře.Obrázek č. 9 – boční pohled – gril od čtenáře. Obrázek č. 10 – boční pohled – gril od čtenáře. Obrázek č. 11 – boční pohled – gril od čtenáře..

Dotaz

Dobrý den, nemáte prosím někdo zkušenost s typem motoru 52432 počet otáček je 8ot/min.
Zda by šel nějakým způsobem upravit na 2-5ot/min?
 

Servopohon Klimact na Gril

Jen pro upřesnění - je to servopohon Klimact KTI 52432. Osobně jsem tento servopohon nepřestavoval, ale typoval bych to na 75%, že přestavit půjde, záleží jen na tom, kolik času tomu chcete věnovat. Jestli mohu doporučit, tak bych se zaměřil na „rychlou“ část převodovky (u motoru) a na převody v polovičním poměru (2x větší kolečko než druhé a jejich přehození). Jestli se Vám to podaří, tak bych uvítal informaci o úspěchu.

Ano, jedna se servopohon

Ano, jedna se servopohon Klimact KTI 52432. Děkuji za radu, už jsem tomu věnoval nějakou dobu. Ještě jednou rozeberu a pokusím se zaměřit na "rychlou" část převodovky. Určitě dám vědět, jak jsem uspěl.

Gril na prase Klimact

   Dobrý den, den 30. 11. 2014 jsem Vám psal na Vašich stránkách jvalter.cz/gril-na-sele ohledně rady o úpravě motoru Klimact 52432.
 Děkuji moc za Vaši radu, ale bohužel si lámu hlavu jak správně provést úpravu změny otáček zhruba na 2-5ot/min. Mohu Vás ještě jednou poprosit o prohlídku fotek viz. na adrese http://www.uschovna.cz/zasilka/CHWYYDPJ9CBGTIY2-XDV/
Já vím, že jste tento motor nepředělával, ale byl bych moc vděčný za jakoukoliv radu.
Nebo mě ještě napadá, zda byste byl moc hodný a podíval se na tento můj servopohon, kdybych Vám ho zaslal českou poštou a pak bychom se finančně vyrovnali za poštovné a práci.

  Dobrý den, kouknul jsem na fotky a můžu vás podle mého dobře nasměrovat. K úpravě by mělo dojít v třech dvojkolečkách od motoru. Osazení hřídelek zůstane stejné, ale musíte někde prohodit větší s menším kolečkem. Když prohodíte malé na prvním dvojkolečku (to s velkým pertinaxovým kolečkem) s velkým na druhém dvojkolečku dojde k zmenšení poměru cca 2,8x což udělá z 8ot/min jen 2,4ot/min, což je ve vámi požadovaném rozsahu. Není patrné uchycení koleček na hřídelce, takže mechanické prohození může být obtížné, ale je to podle mého jediné rozumné řešení. Vyhodnoťte, na kterém umístění bude prohození nejednoduší, a to proveďte. Pozor, teprve precizním měřením lze určit, jestli velkému kolečku nebude na novém umístění překážet křídel motoru.
   Zkuste se s tím poprat. Pro mě je to výzva, ale času mám čím dál méně, a protože se jedná jen o jeden kus, tak bych čas rád věnoval jiným projektům. Jestliže neuspějete a opravdu byste chtěl tento projekt dotáhnout do nějakého konce, tak kromě rad můžu pomoci jen takto: Pošlete tento pohon na moji adresu, já se pokusím toto přeskládání provést. Pokud uspěji, zašlu pohon zpět, pokud ne, nebudu ho odesílat, protože je to pro mě ztráta času. Cena za práci by byla podle toho, jak by mě to bavilo (odhadem 0 - 1000Kč + poštovné). Toto je ale opravdu krajní řešení a nemůžu zaručit čas dodání (odhadem 14dní až rok). Už mám moc napsaných úkolů, co musím dořešit.

   Dobrý večer, děkuji moc za velmi rychlou odpověď a za vyčerpávající nápovědu, už jsem to konečně pochopil, jak to myslíte :-)
Momentálně také nevím přesně, o jaké uchycení koleček na hřídelce se jedná, ale to brzo zjistím.
Ještě jednou děkuji za radu a určitě napíšu, jak jsem dopadl.

   Dobrý večer, konečně jsem se dostal k závěrečnému výsledku, bohužel tento servopohon je nevhodný na jakoukoliv úpravu :-(
   Jak jste mi radil ohledně přehození koleček, tak dojde k opačnému poměru a došlo by ke zrychlení :-( Celkem je na tomto servopohonu proveden 4xpřevod zmenšení poměru rychlosti, takže jakékoliv prohození je nevhodné. (vždy první kolečko od motoru je malé a přechází na velké).
   Převodovku složím dohromady a pokusím se vymyslet nějaký jednoduchý převod 3:1 až na konečném vývodu hřídele ze servopohonu. Kdyby Vás ještě něco napadlo nebo byste chtěl ještě nějaké upřesnění, klidně napište :-)

  Dobrý večer, máte pravdu, poměr dobrý, ale došlo by ke zrychlení. Asi jsem odpověděl moc rychle :-(
   Asi opravdu nezbude nic jiného, než provést převod mimo servopohon. Je důležité si uvědomit, že síly na konci jsou řádově větší než u motoru a proto by tomu měly i odpovídat vlastní převody. Navrhoval bych řetězový převod ze starého kola. Babiččina „ukrajina“ by mohla mít ten správný poměr.

Odesílatel: ak@seznam.cz

rada/tip

Dobrý den. Náhodou jsem našel tuto debatu a rád bych se s vámi podělil o zkušenost.
Zdědil jsem od souseda po domácku udělaný gril a jako pohon mám přesně tuto převodovku s elektromotorem. Nebudu se pouštět do počítání silových převodů ani tématiky přeskládávaní převodovky,ale poradím vám,jak na to šel soused při výrobě. Vše nechal jak je a na hřídel přišrouboval ozubený tác od šlapátek z kola skládačky,zkrátil si řetěz podle potřeby zavěšení a na osu rožně s prasetem navařil malé ozubené kolečko ze zadního kola byciklu skládačky. Co se týče síly,pokud zastavím prase,začne se otáčet celej gril. Co se týče praktičnosti,je to vynikající v tom,že když chtete prase sundat z grilu,prostě jen shodíte řetěz a vypnete motor. Celej rožeň má cca 3 otáčky za minutu,takže stíháte i potírat kořením.
Můj problém nastal tehdy,když jsem špatně vyvážil gril a po půl hodině jsem spálil vynutí motoru. Mám ještě celej jeden náhradní motor i s převodovkou,ale při zapnutí se nechce rozběhnout,jen bzučí,takže hledám zapojení,abych věděl kde je chyba. Kdyby někdo chtěl,pošlu foto. Pište na liner.com@seznam.cz

Tip gril prase - odpověď

Volné uložení nemám moc rád, z důvodu potřeby dobrého vyvážení, které se u masa dělá špatně. Tím nechci říci, že to je špatné řešení, ale hodí se spíše pro menší kusy masa než je celé prase.

Elektrické schéma zapojení bývá na zadní straně víka. Myslím si, že je i na mém, takže případně můžu zaslat.

zahřívání motoru

Dobrý den,mam tento pohon vše po mechanické stránce je v pohodě ale zdá se mi že motor se přehřívá i když sem ho nechal jet cca pul hodiny na prazno (s převodovkou ale bez zátěže) nešla na motoru udržet ruka. mám vadný motor nebo je to normální? když pojede třeba šest hodin tak bych se bál o vinutí

Zahřívání motoru gril - odpověď

Dobrý den, protože je použito spoustu převodů a nejsou v oleji, tak je důležitý hladký chod a mazání. Vyčistěte, odmastěte, případně vyleštěte futra a vyzkoušejte hladký chod jednotlivých koleček. Následně promazejte bílou vazelínou. Motorek se zahřívá normálně, ale protože je to robustní konstrukce, tak vydrží skoro vše. Nelze to srovnávat s dnešními motory. Motorek může být chycený, ale pokud se k němu budete chovat rozumně, tak vás přežije.